2010. február 6.

minaret vs svájc

Sok port kavart a svájci népszavazás eredménye, ami arról döntött, hogy épülhetnek -e minaretek az alpesi országban vagy minden erre irányuló törekvést megakadályoznak.
57% a nemre szavazott. Ugyan Svájc nem tagja az európai uniónak, de mint európai ország döntött a nem mellett, számos társadalmi kérdést felvetve ezzel...
Pécs, Eger. Pécset gyermekkorom révén a minarettel, míg Egert a vár mellett szintén ezzel a szimbolikus épülettel kötöm össze. Talán azzal nem tévedek, ha ezek a műemlékek a mi kultúránkhoz hozzátesznek, mintsem elvesznek. (itt említem meg, ezek a minaretek a török Magyarországon való "tartózkodása" alatt épültek - kéretlen vendégek voltak, Svájcban ez nehezen elképzelhető, valakiknek be kellett őket engedni)
Visszatérve Svájchoz. Az én képzeletemben egy nagyon zárt ország rajzolódott ki, ahova munkavállalási és letelepedési engedélyt lehetetlen kapni. Sőt vízumot is nehézkesen.
Genf központi buszállomásán szálltam le, innen indultam a 15 percre lévő hostelembe. Már a buszon kiokoskodtam, hogy hogyan jutok el a szállásra mini térképem segítségével. Követtem is a tervet.
Az első utca amibe betévedtem csupa délkelet ázsiai bolttal volt tele, majd az utca végén elfordulva átértem a libanoni és szíriai üzletekhez, innen tovább haladva sikeresen beléptem az afrikai negyedbe. A marokkóinál sokkal zártabb csadoros nők sétáltak felém. Isten hozott Genfben, gondoltam magamba. (az országra jellemző ajándéktárgyak beszerzése sikeres volt, -a reptéren)
Genfi-tóban gyönyörködtem és élveztem a napsütést, mikor két úr beszélgetett előttem. Lassan mentem utánuk és hegyeztem a fülem.
A téma a következő: mit keresnek itt ezek a feketék? válasz: miért a románok? reakció: azok legalább európaiak...
A beszélgetés magyarul zajlott, két 56-ban országot elhagyó idős ember szájából. Ezek után délután csöndben üldögéltem a parton.
Másnap a reptér felé tartva az az érzésem támadt, hogy több törököt, arabot, afrikait és ázsiait láttam itt, mint svájcit. Világos, hogy ennyi ember nem szökhetett be a zöldhatáron...
Kíváncsian várom a következő években milyen események fognak történni ebben az alpesi országban, mert az nyilvánvalóan nem fog működni, hogy elvégzik a bevándorlók az alja munkát, amit már egy helyi sem hajlandó és ezért cserében...