2013. október 4.

Kis herceg a sivatagban

 "- Jó éjszakát! - mondta a kis herceg, csak úgy találomra. 
     - Jó éjszakát! - felelte a kígyó. 
     - Melyik bolygóra estem? - kérdezte a kis herceg. 
     - A Földre, Afrikában - felelte a kígyó. 
     - Ó... Hát senki sincs a Földön? 
     - Ez itt a sivatag. A sivatagban nincs senki. De a Föld nagy - mondta a kígyó. 
     A kis herceg leült egy kőre, és szemét az égre emelte. 


     - Nem tudom - mondta -, nem azért vannak-e kivilágítva a csillagok, hogy egy napon mindenki megtalálhassa a magáét. Nézd csak, az ott az én bolygóm. Éppen fölöttünk... De milyen messze van! 
      - Szép csillag - mondta a kígyó. - Mit keresel itt? 
     - Nézeteltérésem támadt egy virággal - mondta a kis herceg. 
     - Hajaj! - mondta a kígyó. 
     És sokáig hallgattak. 
     - Hol vannak az emberek? - kérdezte később a kis herceg. - Itt a sivatagban olyan egyedül van az ember. 


     - Nincs kevésbé egyedül az emberek közt sem - mondta a kígyó. 
     A kis herceg hosszasan szemügyre vette. 
     - Furcsa jószág vagy, vékony, mint az ujjam... 
     - De bármilyen király ujjánál hatalmasabb - mondta a kígyó. 
     A kis herceg elmosolyodott. 
     - Nem mondhatnám, hogy nagyon hatalmas vagy, hiszen még lábad sincs... utazni se tudsz. 
     - De nincs az a hajó, amelyik messzebbre bírna vinni, mint én - mondta a kígyó. 
     Azzal, mint egy aranypánt, a kis herceg bokájára tekeredett. 
     - Akit én megérintek, azt visszaadom a földnek, ahonnét származik - mondta. - Te azonban tiszta vagy, és egy csillagról jöttél. 
     A kis herceg nem felelt. 
     - Olyan gyönge vagy ezen a gránit Földön, hogy megesik rajtad a szívem. Ha egy szép napon majd nagyon visszavágyol a bolygódra, segíthetek rajtad. Mert én... 
     - Ó! - mondta a kis herceg. - Értem, nagyon is értem. De miért beszélsz mindig rejtélyekben? 
     - Valamennyit megfejtem - mondta a kígyó. 
     És hallgattak utána tovább." 

Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg